آکادمی پیانو سولیست | بااگتل در موسیقی به چه معنی است
تعریف باگاتل در موسیقی
باگاتل، باگاتلی، موسیقی، بتهوون، پیانو، آموزش پیانو، آموزش تخصصی پیانو، تئوری موسیقی، آموزشی
16535
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16535,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

باگاتل Bagatelle به چه معنی است؟

باگاتل Bagatelle به چه معنی است؟

باگاتل (باگاتلّا در زبان ایتالیائی) در لغت به معنای چیز کم بها ، و در موسیقی آهنگی را گویند کوتاه و پرتحرک ، سبُک و روان.  و معمولا آهنگسازان به باگاتل های  خود چندان بها نمی دهند و اکثرا باگاتل را برای اجرا با کلاوسن می سازند، و قاعده و قانون خاصّی را در ساختن آن در نظر نمی گیرند.

از نخستین آهنگسازانی که نوشتن باگاتل را باب کرد فرانسوا کوپرَن بود، که در سال 1717 قطعاتی به این نام برای کلاوسن ساخت و بعد از او در نیمه دوّم قرن هجدهم، به قطعات گوناگون و کوتاهی که اهمیّت چندانی نداشتند باگاتل می گفتند. و این قطعات را در آن هنگام در چندین مجموعه گرد آوردند و به طبع رساندند، که از آن جمله بودند: هزار و یک باگاتل به همت ف.بُواوَن (1753)، و قطعات باگاتل به کوشش س. و . مائیت سی یِر(1797).

با ظهورِ بتهوون باگاتل اعتبار و حیثیّت جدیدی یافت. این آهنگساز بزرگ سه رشته باگاتل (اُپوس 33-119-126) را برای پیانو نوشت که از نظر هنری ارزش والائی داشت. از مهمترین این آثار میتوان به باگانل شماره 25 در لامینور که به  fur Elise معروف است اشاره کرد. بعد از بتهوون تا پایان قرن نوزدهم آهنگسازان دیگر نیز باگاتل هائی ساختند که اکثرا چنگی به دل نمی زدند. و تنها یک استثنا در این میان وجود دارد، و آن هم باگاتل بدون تنالینه فرانتس لیست است ، که در سال 1885 تصنیف بود و تا سالها بعد از مرگ او کسی از آن خبر نداشت و عاقبت در سال 1956 این باگاتل کشف شد و شاید نخستین آهنگی باشد که بیست و پنج سال قبل از شونبرگ – تنالیته را کنار گذاشته است و اثری است ارزشمند. که نه تنها کوتاه و پُرجوش است، بلکه فرم آزاد باگاتل را نیز دارد.

در قرن بیستم، چهارده باگاتل برای پیانو اپوس 6- از بِلابارتوک ، با خصوصیّاتی که از این نوع برشمردیم تا حدودی تطبیق می کند، و در کوتاهی و پُر تحرک بودن آن تردیدی نیست. امّا شش باگاتل برای کوارتت سازهای زهی، اپوس9، از آنتون وِبِرن از آثار برجسته این قرن است که علاوه بر کوتاه و پر تحرک بودن ،بسیار طبیعی و رها از قیود و قوانین می نماید، و از بهترین نمونه های باگاتل به شمار می رود.

 

منبع: آثار کلیدی موسیقی  نویسندگان: ژان ژاک سولی و گی للون ترجمه ی محمد مجلسی
برای امتیاز دادن کلیک کنید
[مجموع: 0 میانگین: 0]
نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید