آکادمی پیانو سولیست | باله چیست؟ تاریخچه باله
تاریخچه باله، باله چیست، رقص باله
باله، رقص باله، باله چیست، تاریخچه باله، تاریخچه ی باله، موسیقی کلاسیک، باله دریاچه قو، باله فندق شکن، چایکوفسکی، swan lake
16664
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16664,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

تاریخچه باله

تاریخچه باله

باله چیست؟ درباره ی رقص باله بیشتر بدانیم.

 

موسیقی باله(بالت) را بیشتر برای اکستر می نویسند، بدان منظور که رقص یا پانتومیم همراهی کند. موسیقی باله از روزگاران قدیم تا عصر ما تغییرات و تحولات بسیاری داشته، و همگام با رشد و پیشرفت اپرا و علم رقص ترقّی کرده، و گسترش یافته است.

باله در قرن پانزدهم، در دربار پادشاهان فرانسه، ترکیبی بود از رقص و آواز و موسیقی و از سرگرمی های دلخواه پادشاهان. در دوران سلطنت هانری چهارم ، و در ایّامی که کاترین دومدیسی نایب السلطنه بود باله جنبه دراماتیک پیدا کرد. امّا در عصر لویی سیزدهم باله کمدی و مسخره جای آن را گرفت (باله بیوه زن بیله اُو- در 1626).و سرانجام در دوران لویی چهاردهم، لولی. با همکاری مولی یر نویسنده و نمایشنامه نویس بزرگ و بُوشان عالم رقص، باله هایی به سبک جدید نوشت، و کمدی باله را جایگزین باله های مرسوم قبلی کرد، که ارکستر، با نواختن کنسرتو و سرناد و غیره، نقش مهمی را در این میان بازی می کرد. باله ای بر اساس نمایشنامه “تازه به دوران رسیده” مولی یر در سال 1670، از بهترین محصولات این همکاری بود. امّا لولی به این سلسله تغییرات نیز قناعت نکرد و نوعی باله تراژدی را با اقتباس از رسیتاتیوهای ایتالیایی به زبان فرانسه به وجود آورد. که رقص در آن سهم بیشتری داشت، و موسیقی نیز در فواصل نقش موثر خود را ایفا می کرد. که نمونه های این نوع:”کادموس و هرمیون”، در سال 1673 بود، و در سالهای بعد هنرمندانی چون کولاس(1709-1649) و کامپرا (1744-1660) نوع جدیدی را به نام اپراباله بنیاد نهادند. باله اپرای آراسته (1697)، از نمونه های کار کامپرا بود ، و این نوع از باله با ابتکارات و آثار رامو در قرن هجدهم به اوج خود رسید. و کم کم ترکیبی از موسیقی عالمانه با رقص آکادمیک در باله اپرا اثر گذاشت و هنرمندانی چون ژان ژرژ نُوور باله را به حرکت و عمل بیشتری درآمیخته و کفش های پاشنه دار و کلاه گیس و لباسهای پُف دار و رقصندگان باله را ازصحنه حذف کردند.

در اوایل قرن نوزدهم بتهوون جوان با همکاری سالواتور ویگانو استاد علم رقص (1821-1769)، باله “دست پروردگان پرومته” را در سال 1801 نوشت، که در صحنه با شکست روبه رو شد. و امّا در دوران رمانتیک در هنر باله تغییراتی پدید آمد. و از آن پس رقصندگان باله یاد گرفتند که روی نوک پایشان بایستند و با پرش های ظریف و زیبا حرکاتی دلپسند و بدیع به وجود آورند، و لباس مخصوص باله از موسلین سفید، از آن هنگام باب شد. و همراه با این تغییرات تکنیک های باله نیز تکامل یافت، امّا بزرگترین آهنگسازان قرن نوزدهم، یعنی شوبرت و لیست و برامس و برلیوز و واگنر و شوپن و شومان نیز از موسیقی باله غافل ماندند و در این زمینه کاری نکردند، و حتی توجّه خاصّ واگنر و پیروان او به هنر غنائی باعث شد تکه هائی از رقص های باله را گاه گاه در صحنه هائی از اپرا اجرا می کردند حذف کنند.

از سال 1840 تا 1870 موسیقی باله رُمانتیک فضای تازه ای در این صحنه پدید آورد و ملودی های زیبا و دلپسند با حرکات رقصندگان باله همراه شد، که نمونه هائی را در باله ژیزل از آدولف آدام، و کوپلیا از لئودلیب می بینیم، و چند سال بعد از آن ، چایکوفسکی به خواهش و راهنمائی ماریوس پپیتا استاد رقص(1910-1818) باله هائی آفرید، با موسیقی والائی که از نخستین سمفونی هایش تاثیر پذیرفته بود و در این باله موسیقی، حرکات نمایشی بازیگران باله را به گونه ای موثر پشتیبانی می کرد، و باله هایی چون دریاچه قو(1876)، زیبای خفته (1889)، فندق شکن (1892) در این صحنه درخشید، و بیست سال بعد سرگئی دیاگیلف مجموعه ای از باله های روسی را با استادی و مهارت بر صحنه آورد ، که در تاریخ باله انقلاب بزرگی بشمار می آید، زیرا از آن پس باله بر اصول دقیق و ظریف هنری پایه گذاری شد، و نه تنها موسیقی مخصوص رقص ، بلکه به نوعی موسیقی بدیع”سازی” در این هنر نقش اساسی بازی می کرد و باله های ارزشمند دیگری مانند “بازی ها” از کلود دوبوسی، و “تقدیس بهار” از استراوینسکی آفریده شد.

 

منبع: آثار کلیدی موسیقی  نویسندگان: ژان ژاک سولی و گی للون ترجمه ی محمد مجلسی

برای امتیاز دادن کلیک کنید
[مجموع: 1 میانگین: 5]
نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید