آکادمی پیانو سولیست | زندگینامه Moritz Moszkowski
زندگینامه Moritz Moszkowski ، موریس موشکوسکس، موریس موشکوفسکس
زندگینامه، بیوگرافی شوپن، شوپن، زنئگینامه موشگوسکی، آهنگساز، دوران رمانتیک، پیانیست، آموزش پیانو
16502
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16502,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

زندگینامه Moritz Moszkowski

زندگینامه Moritz Moszkowski

زندگینامه موریس موشکُوسکی ، آهنگساز دوران رمانتیک

پیدایش مکتب لهستان در موسیقی را باید نشات گرفته از شوپَن  (chopin) شاعر پیانو دانست که روباتُو (Robato)خارق العاده اش، موسیقی تاثیر پذیرفته از فرهنگ اِسلاو را به غربِ اروپا معرفی کرد. از زمان شوپَن تاکنون ، پیانیست های برجسته ی بسیاری در لهستان متولّد شده و تحصیل کرده اند که اگر آن ها را بیش تر در سایر کشورها می بینیم ، به دلیل مسایل سیاسی یا مشکلات کاری بوده که آنان را مجبور به تَرک وطن خود کرده است ، از جمله ی این افراد ، می باید از آهنگ ساز و پیانیست برجسته ی لهستانی ، ” موریتز موژکُووسکی ” (Mortiz Mosazkowaski) نام بُرد

Moritz Moszkowski  پیانیست آلمانی لهستانی تبار در 23 آگوست 1852 در شهر Breslau لهستان ( که در حال حاضر Wrocław نام دارد) متولد شد و در 4 مارس 1925 در پاریس درگذشت. بعد از گذراندن دروس موسیقی در خانه در سن 11 سالگی در کنسرواتوار Dresden Conservatory قبول شد.

4 سال بعد، در کنسرواتوار Stern Conservatory در شهر برلین به فراگیری پیانو و آهتگسازی مشغول شد. پیشرفت او تا حدی قابل توجه بود که همزمان با تحصیل در Kullak Academy، از او درخواست شد که در سن 17 سالگی به عنوان مدرس نیز در آنجا مشغول به کار شود. او 25 سال در این آکادمی مشغول به کار و فعالیت بود.

اگرچه  Moszkowski یک نوازنده ویولن چیره دست نیز بود و اغلب اوقات در کنسرت ها به عنوان ویولن مایستر (ویولن اول) اجرا میکرد و کنسرتوهی ویولن متعددی نوشت، اما بیشتر شهرت و موفقیت خود را به عنوان پیانیست و آهنگساز کسب نمود. بعد از اینکه کنسرت های او به دلیل اختلالات عصبی که داشت برای مدت کوتاهی  در دهه 1880متوقف شد، او تمرکز خود را روی رهبری ارکستر و آموزش در کنار آهنگسازی معطوف کرد.

آثار و قطعات

Moszkowski دو کُنسرتو پیانو و یک کُنسرتو ویولن نوشت که بسیار مورد توجّه قرار گرفت. کُنسرتو پیانوی شُماره ی 2 وی، در دهه آخر قَرن 19م.، در لندن، حتّی از کُنسرتو پیانوی برامس (Brams) هم بیشتر اجرا می شد. نُسخه ی اصلی کُنسرتو پیانوی شُماره ی 1  او ، مفقود شده است. چندین بار، رهبری موفّقیّت آمیز آثار اُرکستری خودش در لندن ، وی را بسیار مشهور ساخت. در همان جا بود که با سیسیل شامیناد (Cecile Chaminade)، از برجسته ترین زنان آهنگ ساز تاریخ موسیقی، آشنا شد و بعدها، با خواهر او ازدواج کرد. از شاگردان برجسته ی او در طول فعّالیّت هُنری اش می توان از ژُزِف هُفمان (Josef Hoffman) ،پیانیست برجسته ، واندا لاندُسکا    (Wanda Landowska ) ، پیانیست و نوازنده ی معروف هارپسیکُرد که مانوئِل دُ فا یا  (Manuel de Falla) ، کُنسرتوی معروف اش را به وی تقدیم کرد و سِر تُماس بیچام (Sir Thomas Beecham ) ، رهبر سرشناس اُرکستر، یاد کرد. موژکُووسکی، سرانجام در چهارم ماه مارس سال 1925م.، در بستر بیماری و فقر نسبی، در پاریس، درگذشت.

از آثار مهمّ او، مجموعه رقص های اسپانیایی (اُپوس-12) است که برای دو پیانو نوشت و سپس برای یک پیانو تنظیم کرد که بعدها توسّط فیلیپ شاروِنکا (Philip Scharwenka) ، برای اُرکستر تنظیم شد. اِتودهای پیانو(که به طور کامل در این کتاب آمده اند.) و اِتودهایی برای دست چپ و یک بالِه (Ballet) از آثار دیگر او هستند. تنها اُپرآی (opera) او، “بوبدیل، آخرین پادشاه مورها” (Boabdil, The King Of the Moors)، موفّقیّت زیادی کسب نکرد.

غنای لیریستیک (Lyristic) که بیش تر نشانه ی علاقه مندی او به ویولن است، در بسیاری از آثارش به چشم می خورد. اِتودهای او در رِپِرتوآر بسیاری از نوازنده گان قرار دارد. جدای از تکنیک پیانویی، معروفیّت موژکُووسکی را می باید تا حّدی به علاقه ی او به موسیقی اسپانیایی مدیون بود، چیزی که بسیاری از آهنگ سازان را در آخر قَرن 19ام. به طرف خود کشاند. علاقه به موسیقی اسپانیایی، در بیزِه (Bizet)،سَن سان (Saint- Saens) ،دُبوسی (Debussy)، راوِل (Ravel)، بالا کیرِف (Balakirev)، گلازونُف (Glazunov){آهنگ ساز معروف روسی و شاگرد ریمسکی – کُرساکُف}، ریسمکی – کُرساکُف (Rimsky – Korsakow)،

 ماسِنه (Jule Massenrt) و بسیاری دیگر هم به وجود آمد.

آثار معروف او ، مثل ” کاپریس اسپانییُل” ، “اِتینسِلز(Etincelles) ” (قطعه ی مورد علاقه ی پیانیست معروف، هُرُوریتز (Vladimir Horowitz) )

“سِرِناد (Serenad)”، رقص های اسپانیایی و بالِه ی او، همه از موسیقی اسپانیانی الهام گرفته اند ، حتّی در بسیاری ازاِتودهای پیانویی او هم که در این کتاب آمده اند، استفاده ی مُکرّر از تریوله (Triollet)، بازتاب دیگری از تاثیر موسیقی اسپانیایی را در آثار موژکُووسکی نشان می دهد ، امّا یک اسپانیایی با لهجه ی شدیدا آلمانی ، اگر چه هیچ کاراکتر (Charater) اسپانیایی در آن ها یافت نمی شود.

آثار او از نظر آهنگ سازی (Composition) و سازبندی (Orchestration)، بسیار ساده بوده و به هیچ وجه به سطح آثار دُبوسی و راوِل نمی رسد. اگر چه آثار موژکُووسکی کاملا در محدوده ی رُمانتیسیسم(Romanticism) قرار دارند، ولی عین حال ، حتّی از آثار سَن سان ، گلازونُف و راخمانینُف(Rachmaninov) هم ساده ترند، امّا آثار پیانویی او، بسیار پیانیستیک (Pianistic) بوده و از زیبایی خاصّی برخوردارند. به نظر پادِرِوسکی (Ignac Ian Paderewski) ، پیانیست و آهنگساز معروف و برجسته ی لهستانی ، موژوکُووسکی ، پیانیستیک ترین آهنگ ساز است.

اِتودهای پیانویی او از یک طرف ، ادامه ی راهی ست که شوپَن و لیست شروع کرده اند و از طرف دیگر،پرداختن به موضوعی ست که تا ان زمان کم تر به آن پرداخته شده بود وآن، اهمّیّت دادن بیش تر به دست چپ می باشد.

نوشتن آثاری برای دست چپ، از زمان موژکُووسکی و سَن سان شروع شد و بعدها یاناچِک(Leo Janacek)            {آهنگساز معروف چِک}، اِسکیریابیبن (Scriabin) ،دُخنانی (Erno Dohnani) {آهنگساز مجارستانی}،رِگِر (Max Reger) و راوِل ، آثاری در این زمینه نوشتند. گذشته از کُنسرتو برای دست چپ ساخته ی راوِل که اثری بسیار با ارزش است ، اِتودهای  موژکُووسکی و گُدُوسکی (Leopold Godowsky) {آهنگساز و پیانیست ویزتوز لهستانی}، از بهترین آثار برای وَرزیده گی انگشتان چهارم و پنجم دست چپ هستند(اوّلی برای شروع بسیار مناسب است و دومی برای بالاترین سطح نوازنده-گی) چیزی که برای رسیدن به سطح یک نوازنده ی ویرتوز (Virtuoso)، بسیار واجب و ضروری ست.

نواختن کمی مُلایم با مُچ های کاملا آزاد و در بعضی مواقع ، نشستن مقابل یک اُکتاو بالاتر از “دُ”ی میانی پیانو (در اجرای اتودهای دست چپ)،ساعت ها تمرین را در اجرای این اِتودها بدون خسته گی و سفتی دست ها میسّر می سازد. توجّه  به اُلگوهای ذکر شده، کمک بسیاری به نوازنده گان جوان در اجرای آثار معروف رپرتوار پیانویی قرن نوزدهم خواهد کرد.

موسیقی و قطعات پیانوی او بسیار مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت، و برای او ثروت زیادی به همراه آورد که متاسفانه در طی جنگ جهانی اول آن ها را از دست داد.

بساری از مفسرین زمان او و حتی بعد از ان ، طبیعت و تفکر موسیقیایی او را در نوشتن قطعات پیانو مورد ستایش قرار دادند. به عقیده Paderewski بعد از شوپن ، Moszkowski بهترین درک را از پیانو و چگونگی نوشتن قطعات پیانو داشته است.

Ernest Hutcheson در مورد او نوشته است، موفیت Moszkowski در داشتن بیشترین تاثر روی شنوده با کمترین سختی و پیچیدگی در نوشتن موسیقی بود. قطعات او به سادگی و بطور طبیعی زیر انگشتان نوازنده قرار می گیرند و به نوازنده در اجرای تکنیک ها و قطعات احساس خوشایند و دلنشین میدهد. او توانایی و نبوغ بالایی در نوشتن قطعات بطوریکه که هر دو دست در اجرای آن به طور موثری دخیل باشند داشت.

بعضی از ویژگی ها سبب جذابیت قطعات او می شود. استفاده از عبارات متقارن، هارمونی های ها و ریتم های تمیز و صحیح، استفاده از نشانه گذاری ها و حالات مختلف در قطعه، ملودی های زیبا، نمایش بسیار زیبا و با ظرافت عناصرقطعه، بکارگیری سطوح مختلف تکنیک ها، همگی سبب جذابیت خاص قطعات او می شود. حتی قطعات او حتی در برخی موارد، حالت آموزشی دارد و مرحله به مرحله نکات و تکنیک های جدیدی را آموزش میدهد که خیلی سخت نیستند و در عین حال در هر مرحله، پیش نیازهای  موردنیاز قبلا در مراحل قبل آموزش داده شده است.

برای امتیاز دادن کلیک کنید
[مجموع: 1 میانگین: 5]
نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید