آکادمی پیانو سولیست | نکاتی در مورد مدهای کلیسایی
توضیحاتی در مورد مدهای کلیسایی و تفاوت آنها با گام ها در موسیقی
مد،مدکلیسایی،کلیسا،موسیقی، آموزش موسیقی، آموزش پیانو، آموزش تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی
16314
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16314,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

مُدهای کلیسایی را بیشتر بشناسیم.

مُدهای کلیسایی را بیشتر بشناسیم.

مُدهای کلیسایی مانند گام های ماژور و مینور از هفت صدای متفاوت و یک صدای هشتم که تکرار صدای اول در یک اکتاو بالاتر است تشکیل می شود، اما الگوی پرده ها و نیم پرده ها در آن ها متفاوت است. مُدهای کلیسایی گام های اساسی موسیقی غرب در قرون وسطا و رنسانس بوده اند و در موسیقی مذهبی و نیز غیر مذهبی به کار گرفته شده اند. بسیاری از ملودی ها و آوازهای عامیانه ی غربی نیز از الگوی مُدهای کلیسایی پیروی می کنند.

خیلی اوقات، اکثر افراد در تعریف دو کلمه “مُد کلیسایی” و “گام” دچار اشتباه و سردرگمی می شوند، چرا که بعضی وفت ها به جای هم استفاده می شوند .

گام مجموعه ای از نت ها است که برای ساخت و نوشتن یک قطعه موسیقی استفاده می شود. گام ها اغلب بصورت مجموعه است از نت های پشت سرهم بالا رونده یا پایین رونده نشان داده می شوند. بطور مثال در گام دو ماژور، بدین صورت است: دو، ر ، می، فا، سل ، لا ، سی ، دو

گام های دیاتونیک شامل 8 نت پشت سرهم،  گام های کروماتیک شامل 12 نت با فاصله نیم پرده می باشند. همچنین گام ها می توانند شامل 5 نت مانند گام های پنتانونیک ماژور شامل نت های دو ، ر ، می ، سل ، لا می باشد. بدین ترتیب تعداد زیادی گام وجود دارد.

مُد های کلیسایی:

وقتی نوازندگان درباره مُدهای کلیسایی صحبت می کنند ، معمولاً به هفت مُد یونانی اشاره می کنند ، این همان چیزی است که یونانیان باستان “گام” می نامند. این مُد های خاص  هر کدام از هفت نت که شامل پنج فاصله تمام پرده و دو نیم پرده  تشکیل شده اند. هر یک از هفت مُد، صدای منحصر به فرد خود را دارد. در اینجا با در نظر گرفتن گام دو ماژور و دو مینور به عنوان پایه، به توضیح مُدها می پردازیم:

  • یونین

این مُد کلیسایی، کاملا مشابه گام های ماژور می باشد. دو نیم پرده بین فواصل 3- 4 و 7و8 وجود دارد. نت ها شامل: دو، ر ، می، فا، سل ، لا ، سی ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت دو تا تت دو اکتاو بعد

  • لیدین:

در این مُد کلیسایی، صدا نسبت به سایر مدها زنده  و شفاف تر است. اگر در گام های ماژور فاصله چهارم نیم پرده بالا برود مُد لیدین تشکیل می شود. دو نیم پرده بین فواصل 4-5 و 7-8 وجود دارد. اگر گام دو ماژور مبنا باشد: دو، ر ، می، فا دیز، سل ، لا ، سی ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت فا تا تت فای اکتاو بعد

  • میکسولیدین:

اگر در گام های ماژور فاصله هفتم نیم پرده بپایین بیاید مُد میکسولیدین تشکیل می شود. دو نیم پرده بین فواصل 3-4 و 6-7 وجود دارد. اگر گام دو ماژور مبنا باشد: دو، ر ، می، فا، سل ، لا ، سی بمل ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت سل تا تت سل اکتاو بعدv

مُدهای کلیسایی مینور

  • ائولین

دقیقا مشابه گام مینور طبیعی می باشد. فاصله نیم پرده بین فواصل 2-3 و 5-6 وجود دراد.  اگر گام دو مینور طبیعی مبنا باشد: دو، ر ، می بمل، فا، سل ، لا بمل ، سی بمل ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت لا تا نت لا اکتاو بعد

  • دورین:

اگر در گام ها مینور طبیعی فاصله ششم نیم پرده بالا برود مُد دورین تشکیل می شود. دو نیم پرده بین فواصل 2-3 و 6-7 وجود دارد. اگر گام دو مینور طبیعی مبنا باشد: دو، ر ، می بمل، فا، سل ، لا ، سی بمل ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت ر تا تت ر اکتاو بعد

  • فریژین:

اگر در گام ها مینور طبیعی فاصله دوم نیم پرده پایین بیاید مُد فریژین تشکیل می شود. دو نیم پرده بین فواصل 1-2 و 5-6 وجود دارد. اگر گام دو مینور طبیعی مبنا باشد: دو، ربمل ، می بمل، فا، سل ، لابمل ، سی بمل ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت می تت تا می اکتاو بعد

  • لوکرین:

این مُد به اصلاح تیره ترین و گرفته ترین مُد کلیسایی می باشد، که در آن نسبت به گام مینور طبیعی دو تغییر وجود دارد. اگر در گام ها مینور طبیعی فاصله دوم و پنجم  نیم پرده پایین بیاید مُد لورین تشکیل می شود. دو نیم پرده بین فواصل 2-3 و 6-7 وجود دارد. اگر گام دو مینور طبیعی مبنا باشد: دو، ر بمل ، می بمل، فا، سل بمل ، لا بمل ، سی بمل ، دو

  • در اصل بر روی کلید های سفید از نت سی تا تت سی اکتاو بعد

برای امتیاز دادن کلیک کنید
[مجموع: 1 میانگین: 5]
نظری وجود ندارد

نظر خود را وارد کنید